tisdag 17 maj 2011

Läsecirkla!


I perioder har jag varit med i privata läsecirklar och det har alltid varit trevliga upplevelser. I en av läsecirklarna som jag var med i läste vi enbart barn- och ungdomslitteratur och det var fantastiskt kul. Vi valde olika genrer till respektive tillfälle och läste alltså inte samma bok. Var och en fick välja en egen bok inom t ex fantasy, historiska romaner, science fiction, utvecklingsromaner och så vidare. Det var ett jättebra sätt att läsa litteratur som jag inte annars skulle ha valt, t ex just fantasy och sf.

Sedan ett halvår tillbaka är jag med i en läsecirkel igen och det är så kul! Jag ”annonserade” efter läsecirkelsugna vänner på Facebook och inom en vecka hade vi en grupp. Vi träffas hos varandra en gång i månaden, fikar och pratar om boken vi läst. Vår grupp har uttalat att det ska vara enkelt och kravlöst. I denna cirkel läser alla samma bok och vi har valt att inte följa något tema eller någon genre. Den person vi ska träffas hos nästa gång väljer bok och alla ”måste” acceptera förslaget. Undantaget är om flera av oss redan läst boken. Eftersom jag är den långsammaste läsaren brukar mina bokvänner inte välja tegelstenar och det tackar jag för:-). Vi har ingen metod som vi jobbar efter för att diskutera utan samtalar spontant. Ofta kommer vi förstås in på person- och miljöskildringar, språket, eventuell utveckling av karaktärerna och själva handlingen. Jag gillar att studera omslag och fundera över vad den signalerar. Titeln är ett annat spännande samtalsämne. Det mest intressanta är när vi tycker helt olika! Samma upplevelse men ändå inte. Nästa träff äger rum på måndag 23/5 och då ska vi diskutera Mitch Alboms Alberts sista önskan.

Hittills har vi läst och diskuterat:
Bo Carpelan Berg
Sofi Oksanen Utrensning
Johanna Thydell Ursäkta att man vill bli lite älskad
Anders de la Motte Geim

Sannerligen en brokig skara litteratur!

Du som inte ännu provat att delta i en läsecirkel – grattis! Du har massor av trevliga samtal och möten att vänta! Känner du ingen annan som vill delta eller kanske är du nyinflyttad? Gå in på ditt närmsta bibliotek och fråga vad de kan hjälpa till med. En del boklådor erbjuder läsecirklar. Det finns också en mängd bokcirklar på nätet, men det är förstås inte riktigt samma sak som att träffas IRL.

2 kommentarer:

  1. ... och du läser alltså på sv enska? Inte på meänkieli? ;)

    SvaraRadera
  2. Ingrid, jag är ju en flexibel människa! Och du har stavat mitt spårk rätt - ett stort grattis till dina framsteg! :-)

    SvaraRadera