onsdag 1 juni 2011

Ungdomsfilm inspelad i Piteå


30/9-2011 har filmen Jag saknar dig premiär. Filmen bygger på Peter Pohls och Kinna Gieths ungdomsroman Jag saknar dig, jag saknar dig som vann Augustpriset 1992. Filmen regisseras av guldbaggebelönade Anders Grönros (fick baggen för filmen Agnes Cecilia – en sällsam historia vilken bygger på Maria Gripes roman med samma namn). Manuset till Jag saknar dig har Peter Pohl skrivit själv. Skådespelare: Hanna Midfjäll, Erika Midfjäll, Thomas Hanzon. Filmen är inspelad i Piteå.

I boken/filmen lär vi känna 14-åriga tvillingarna Tina och Cilla under deras uppväxt i en svensk småstad, som i filmen är förlagd till Piteå. På mammas födelsedag rusar tvillingarna iväg för att hinna med skolbussen, då blir Cilla påkörd bakom Tinas rygg. Kvar blir Tina som måste försöka klara sig och hålla balansen i livet utan Cilla. Jag saknar dig är en sann beskrivning av hur det kan vara att leva vidare i det svåra, där små, små händelser blir extremt laddade.

Precis som flera av Pohls ungdomsromaner passar även denna för vuxna. Det gör säkert filmen också!

För den som vill läsa om Pohls författarskap kan Monica Nordström Jacobssons avhandling, "Peter Pohls litterära projekt. En tematisk studie med utgångspunkt i debutromanen 'Janne, min vän'", vara av intresse. Monica undervisar i litteraturvetenskap vid Luleå tekniska universitet. Läs gärna några av Pohls böcker! Hans författarskap har betytt och betyder mycket för svensk ungdomsroman.

Fler filmtips med stark anknytning till oss i Norrbotten:

* Elina - Som om jag inte fanns (2003)
* Populärmusik från Vittula (2004)
* Järnets änglar (2007)

Dessutom: I morgon, 2/6, Kautokeino-upproret på SVT2 kl 21.30.

2 kommentarer:

  1. Glömde du inte Vildängel från 1997? http://www.youtube.com/watch?v=SFQab9OStdY

    SvaraRadera
  2. Ja, och en hel rad andra filmer också, t ex Ping-Pong Kingen inspelad i Gällivare.

    SvaraRadera