söndag 10 april 2011

Stipendium till konstnären Rolf Suups minne?


Jag tog en promenad i dag och i asfalten såg jag plötsligt en figur. Ni vet ibland ser ögat olika former och figurer och plötsligt kom jag att tänka på den tornedalska konstnären Rolf Suup (1944-1998). Han såg konst i naturen och använde sig av naturmaterial för flera av sina konstverk. Kanske är han mest känd för sina vrilskulpturer och sina ägg. Ägget återkommer i flera av hans konstverk och symboliken är ganska tydlig: liv, ursprung och kanske rent av moderskap? Men Suup arbetade inte enbart med trä utan målade också tavlor som är mycket gripande. Konstnärens ensamhet och ångest är tydligt framträdande.

Bilden ovan (tillhör dranglangan.com) har enligt mig likheter med den klassiska bilden av Jesus. Kanske kände konstnären att han förde en kamp mot något större eller kanske var Suups största kamp den mot sin egen ångest? Kanske kände han sig missförstådd och utsatt? Men han har avbildat sig själv med blå färg så där verkar, tack och lov, ändå ha funnits hopp. Det är i alla fall associationer som jag får.

Jag hade själv äran att under en kort period ha Suup som lärare i träslöjd. Tyvärr kunde jag väl inte riktigt uppskatta hans storhet då, men idag förstår jag att han var en stor konstnär med ett starkt bildspråk.

Ibland funderar jag på om Övertorneå kommun(?) skulle stifta ett stipendium till Rolf Suups minne. På det viset lyfts bild- och formkonsten genom konstnärliga diskussioner samtidigt som en samtidskonstnär får möjlighet att utveckla sitt konstnärskap genom t ex en summa pengar och en vistelse på Dränglängan eller någon tillhörande byggnad. Ja, eller på ett annat ställe inom kommunen. Övertorneå kommun skulle självklart också lyfta konstnären Rolf Suup på ett helt annat sätt än idag. Det vore väl inte en sådan dum idé, eller?

---------------------------

Konstnären grundade konst- och kulturcentret Dränglängan AB i Svanstein (Övertorneå kommun) och platsen är idag ett populärt besöksmål sommartid. Till Dränglängan hör, förutom utställning med Rolf Suups konst, flera tornedalska timmerhus, en rökbastu med mera. Självklart finns också ett kafé och en butik med konst och design. Läs mer om konstnären och Dränglängan på dranglangan.com

2 kommentarer:

  1. Har påbörjat distansundervisning i slöjd. Att tolka slöjdföremål. kollade vad jag hade hemma och en väldigt välanvänd kåsa som jag köpte 1986 av Rolf Suup ska åskådliggöra hantverket. Minns att jag fick rådet att endast skölja i bäcken, då blir den godare att dricka ur.

    SvaraRadera