söndag 16 oktober 2011

Utveckla Kattilakoski i Övertorneå!

För en vecka sedan besökte jag den mäktiga Storforsen i Älvsbyns kommun. Under de timmar jag var där mötte jag kanske runt 50 personer och det i mitten av oktober. Nu var ju vädret ljuvligt, men ändå. Storforsen ligger ju dessutom 40 km från Älvsbyns centrum som inte heller kan sägas vara en alltför stor metropol. Vid forsen ligger hotellet som är ett rätt stort komplex. Vi fikade och promenerade runt, fotade lite och andades.

I min hemkommun finns Kattilakoski, ca 2 mil från Övertorneå centrum. Forsen här är fin om än inte lika överväldigande och ångade som Storforsen. Kattilakoski har andra charmanta sidor, t ex är det bara 150 meter till Finland. Vid älven finns en jättefin byggnad med restaurang (Kattilakoski gastronomi som också vunnit priser) och i anslutning även möjlighet att hyra bastu. Konferenser kan också hållas här. Problemet är bara den att dessa faciliteter enbart har öppet sommartid. Kommunen har (i princip) årligen svårt att hyra ut restaurangen. Innan detta "komplex" byggdes arrangerades i alla fall vissa aktiviteter. Så var också fallet när denna byggnad var ny, men sedan har aktiviteterna dalat i antal.

Jag inser att det är delvis orättvist att jämföra Storforsen med Kattilakoski, men varför inte hämta viss inspiration? (vill också flika in att även Storforsen har förbättringsmöjligheter...) Kattilakoski skulle kunna erbjuda fler paket, t ex islossningspaket. Det är mycket speciellt att se och uppleva isens massiva förlossning. Det vet alla som upplevt det! Självklart är det svårt att veta exakt
när isen går, men det är ju en del av spänningen. Precis som när man är på valsafari och då menar jag sådana utan garanti. Eller varför inte ett norrskenspaket? I norra Finland finns ett par igloon där gästerna sover på renfällar och kan studera norrskenets vackra levande flammor genom taket. Arrangörerna tar bra betalt och gästerna står i kö. Jag menar inte att Kattilakoski/Övertorneå kommun ska kopiera hela iden men kanske en del? Gästerna skulle säkert räcka till flera arrangörer än enbart de i Finland. Kanske en amfiteater på isen utanför byggnaden? Publiken kan välja att sitta ute eller inne med hjälp av dagens teknik. Jag förstår mycket väl att det finns en oro hur och vem som ska kunna betala om arrangemangen går back, för att inte tala om hyreskostnaderna. Men varför inte börja med att prova en åretruntverksamhet i projektform under säg tre år. Jag tror att det skulle vara möjligt att få loss EU-medel till detta. Självklart krävs en egeninsats också. Kanske kunde näringslivet stötta?

Ska man ha öppet året runt gäller det ju att även locka lokalbefolkningen och en god hjälp till detta är att engagera det lokala civilasamhället, d v s organisationer, föreningar, studieförbund och enskilda kulturarbetare. Och näringslivet. Då menar jag från både den svenska och finska sidan. På detta sätt skulle program av olika slag kunna arrangeras och befolkningen skulle helt klart känna sig som en del av projektet. Inte nog med det, kanske kunde vissa tycka det var kul att t ex jobba i kafét. Självklart är det viktigt med en restaurang med professionella kockar, men ett kafé skulle vara ett bra komplement.

Jag tror att samverkan kan leda till framgång men det krävs även mod och framtidstro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar