lördag 28 januari 2012

Kultursidorna i Norrbottenstidningar: skärpning!


Eller kanske ska jag skriva kultursidan, för det är ju långt ifrån alltid som kulturen får två sidor...Och tyvärr måste jag säga att kultursidorna i våra regionala tidningar i Norrbotten inte håller måttet. Ofta står det att t ex en föreställning, konsert, utställning recenseras men det handlar egentligen om ett referat. Vad beror detta på? Ointresse? Brist på kunskap? Ja, jag ska erkänna att någon enstaka journalist kan skriva mer fördjupat och det märks direkt att personen har kompetens.

På den lilla ytan som finns klämmer tidningen (t ex NSD) in en krönika. Inte är det något fel med krönikor i sig, men när de inte ens handlar om kultur utan om snöröjning och försenade tåg. Är krönikor placerade på kultursidorna för att locka en bredare målgrupp? För att kultur inte anses vara ett område i sig själv utan måste "lättas" upp?

Jag tycker regionala tidningar främst ska skriva om regionala kulturföreteelser, kultur på turné i länet och länets kultur på turné  i landet och utomlands. Ofta känner jag igen notiser och kortare artiklar i våra regionala tidningar eftersom jag redan läst dessa i DN eller någon annan av de större tidningarna. Trist, tycker jag. Det handlar kanske om att läsarna ska känna att de/vi får en del av vad som händer i storstäderna också, men jag gillar inte det. Våga profilera er! Att ha alla människor som målgrupp funkar inte. Alla = ingen.  Och slutligen: anlita fler kompetenta journalister!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar