onsdag 28 mars 2012

E-böcker är fantastiskt!

Jag är inte den som är snabbast i att hänga med i den tekniska utvecklingen. Ibland kan jag rentav vara riktigt skeptisk. När e-böckerna började komma tyckte jag att det var bra, men mest troligt inget för mig. Jag gillar att bläddra i boken, känna tyngden i min hand,  se och känna på omslaget. 

Nu har jag mer och mer upptäckt det fantastiska med e-böcker och kanske den största fördelen är att det aldrig är kö på boken. Jag har precis laddat ned kirunabon Åsa Larssons senaste roman helt kostnadsfritt. Tyvärr vet jag att biblioteken får betala 20 kr för varje e-utlåning och självklart leder detta till stora kostnader i takt med att e-böckerna ökar i popularitet. Staten måste ta sitt ansvar och hitta lösningar snabbt! 

Genom att förena teknik och kultur kan även personer som kanske inte är vana kulturkonsumenter lockas och stimuleras att ta del av utbudet. Hur många unga killar och tjejer har inte läst Zlatans bok på sina läsplattor? Superbra! Ju mer tillgänglig litteraturen är, desto bättre förstås. 

Jag ska fylla min läsplatta med sjysta böcker inför påsk och får därmed plats med fler godisfyllda ägg i packningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar