onsdag 2 december 2009

Jägarna 2 - rockar eller suger?


Jaha, då var det dags för uppföljaren till filmen Jägarna som kom 1996. Del 2 har premiär 2011 och ska spelas in i Överkalix med bl a Rolf Lassgård och Peter Stormare. Manus och regi (precis som då): Kjell Sundvall. Jägarna baserades ju delvis på verkliga händelser, om än ihopslagna till ett enda mischmasch. Jag kan tänka mig att Jägarna 2 kommer att innehålla något om Hagamannen och Carolinefallet i Gällivare.

Jag vet inte vad jag tycker om att en till film inom samma genre/motsvarande skall produceras. Fast egentligen har jag ju ingen aning om hur denna film kommer att vara eller ens vad den kommer att handla om. Jag gillade inte Jägarna utan tyckte, som många andra från norra Sverige, att den var oerhört överdriven och osmaklig. Den gick ju på TV igen för inte så längesedan och då tyckte jag mest att den bara var dålig. Så klart har distansen gjort sitt till plus att jag säkerligen själv är delvis en annan än för 13 år sedan. Ska vi i norr bli förlöjligade igen? Eller är det bara så att vi inte har någon självdistans? Lite får vi väl tåla, eller? Vi måste kanske lita på att folk kan tänka själva och inse att filmer inte alltid ger en helt realistisk bild. Det är väl ingen som tror att alla engelsmän är som Mr Bean eller att alla fransmän har basker och mustasch? Det finns ju också fördelar med att en ny film spelas in i Norrbotten – det ger ju en hel del marknadsföring. Vi får hoppas att det blir på ett positivt sätt. Men jag vet inte. Kunde vi inte fått en annan film ändå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar