tisdag 8 december 2009

Nattfestival i Korpilombolo - Yöfestivaali Korpilompolossa


Jag sitter just nu på värdshuset Tre sågar i Korpilombolo, ett par mil från Pajala. Nattfestivalen (European Festival of the Night är det fullständiga namnet) pågår 1-13/12 och är en bred kulturfestival med litteratur, konst, musik och filosofi. Man kan även delta själv på ett mer aktivt sätt t ex genom skrivarworkshop eller jojk- och joddlingworkshop. Själv har jag precis sett en film på Medborgarhuset, Natt i Korpilombolo. Igår lyssnande jag på Duo Dialog – en konsert av hög kvalitet med klarinett och gitarr i kyrkan. Mycket mäktigt. Därefter tog vi oss till fots eller med hjälp av spark till Tornedalsteaterns föreställning Vishetens vindar där myter och berättelser från Tornedalen och Sydafrika blandades. Det är en häftig känsla att mitt i den mörkaste tiden på året befinna sig på festival i Korpilombolo där folk tar sparken till kulturevenemangen. Festivalen arrangeras för femte året i rad och drivs av framför allt Korpilombolo kulturförening med ekonomiskt stöd från flera håll. Se gärna nightfestival.se På festivalen medverkar även t ex Bengt af Klintberg, Gunnar Kieri, Yngve Ryd, Mikael Niemi, Rosa Liksom och Niklas Rådström. Det bjuds på filosofiska samtal, myter, bildspel, poesi, konstutställningar, dansföreställningar. Själv ska jag så småningom avsluta dagen/kvällen med rysk gitarrpoesi. Beat that!

Det är mycket trevligt med en sådan lång festival, men längden har förstås sina nackdelar också. Det är, för många i alla fall, svårt att delta mer än några dagar. Festivalstämningen är inte heller 100% - vilken ju är i princip omöjlig att uppehålla i två veckor. Dock har jag träffat en festivalbesökare som kommit från Sthlm och stannar alla dagar. Han har besökt festivalen i fyra år. Jag frågade varför han stannade så länge och han svarade självklart ”Jag är kulturkonsument!” Det bästa med hans kommentar var att den var så direkt och självklar. Skönt.

Hatten av för natten och Korpilombolo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar