fredag 5 mars 2010

Mediakåta Gällivare


Vi vet det sen tidigare och denna kväll bevisas det ytterligare: är saker och ting tillräckligt rubrikskapande så finns det pengar. Jag befinner mig i Gällivare och ikväll har OS-medaljören Marcus Hellner fått ett officiellt mottagande på torget här. Tusentals människor hade samlats för att hylla Hellner. Och det med rätta – han gjorde ju flera fantastiska insatser!

Men som en kulturarbetare kan jag inte sluta förvånas hur sponsorerna radar upp check efter check. Det handlar inte om små gåvor för att visa sin tacksamhet. Vad sägs om en bil, en skoter, en tomt på Dundret och ett hus!? Helt sjukt. Samtdigt är bostadskön i Gällivare ca 4 år och unga tvingas bo hemma hos sina föräldrar mycket längre än önskat. Nog begriper jag att det är viktigt att satsa på en person som gör så mycket reklam för en kommun (eller gör han verkligen det?), men ändå. Jag är också mycket väl medveen om att detta inte är unikt för Gällivare. Pajala kommun skänkte Charlotte Kalla en tomt. Nu är det väl snäppet bättre i Gällivare där det är penningastarka företag som LKAB och Boliden som strösslar sina slantar. Tänk om dessa företag kunde samarbete med kulturen och satsa medel på att t ex förbättra, utveckla och rusta bibliotek? Ett bibliotek skall finnas i varje kommun enligt lagen och tur är väl det. Finns det någon annan lika öppen, kostnadsfri och demokratisk mötesplats för alla? Eller kanske kunde företagen se till att bygga fler hyresrätter? Eller i allafall låta medlen gå till barn- och ungdomsidrotten? Jag kan gärna skriva en förslagslista över vad dessa företag kan samarbeta kring för att nå hållbar regional utveckling!

Jaja, kanske är jag bara bitter över att själv inte tillhöra sportvärlden dit sponsorer verkar dra sig som flugor till en sockerbit.

PS. Bilden på Hellner har jag snott - ngn sponsor har säkert ändå betalat den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar