onsdag 31 mars 2010

Tornedalsloppet väcker minnen



Ett speciellt barndomsminne dyker nästan alltid upp i slutet av mars: det är sista söndagen i denna månad, solen skiner (nåja, inte alltid), folk samlas på vändplanen utanför vårt hus, funktionärer/familj anländer med dryck och spänningen stiger. När kommer första åkaren? Kommer han/hon klara kurvan? Kommer jag våga kasta någon snöboll som jag och min kusin så kaxigt planerat? Jag talar om Tornedalsloppet som under hela mitt liv körts mer eller mindre precis utanför vårt hus. En spännande söndag var/är det helt klart.

Loppet, med start i Svanstein och mål i Övertorneå, har arrangerats sedan 1968 och i söndags (28/3) genomfördes lopp nr 43. För arrangemanget står Tornedalsloppskommittén som består av representanter från föreningarna Svansteins Sportklubb, IF Polcirkeln, Kuivakangas SK, Korpen Övertorneå och Övertorneå IF.

Känns 45 km för långt går det bra att starta i Vanhaniemi (23 km) eller i Kuivakangas (11,5 km). Alla som fullföljer loppet från Svanstein eller Vanhaniemi tilldelas en specialdesignad medalj. Dessutom finns numera ett certifikat att köpa för dem som åkt hela sträckan och därmed passerat polcirkeln. Prispengar finns också att vinna. Tornedalsloppet är en av deltävlingarna i FIS Nordic Marathon Cup.

Resultatlista hittar du på www.tornedalsloppet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar