tisdag 8 mars 2011

Starka kvinnor i Tornedalen


Idag är det internationella kvinnodagen och jag kom att tänka på tre starka historiska kvinnor i Tornedalen. De flesta har säkert kvinnor i sin närmsta omgivning som varit/är färgstarka förebilder, men denna gång tänker jag på personer som varit lite mer offentliga.

Brita Kajsa Laestadius (1805-1888) är jag mycket nyfiken på och imponerad av. Hon måste ha varit en stark person på många sätt. Det kan inte ha varit alldeles enkelt att vara gift med Lars Levi Laestadius, flytta runt till den ena karga orten efter den andra, aldrig ha något privatliv (tänker jag mig) som prostinna. Brita Kajsa födde 15 barn och tvingades begrava flera av dessa. Självklart en enorm sorg. Vem delade hon sina tankar, bekymmer och idéer med? Jag misstänker att hennes make var fullt upptagen med sitt. Brita Kajsa sägs ha varit mycket givmild och ha haft ett häftigt humör. Heja! Jag önskar att någon skulle forska om/kring Brita Kajsa och hennes betydelse.

Hilja Byström (1908-1993), den första skönlitterära författaren från Tornedalen, debuterade 1932 med novellsamlingen Ett år i Järvi. Hilja föddes 1908 i byn Matojärvi i Övertorneå kommun. Läs gärna hennes novellsamling eller t ex romanen Byn.

Lina Hjort (1881-1959) föddes utom äktenskapet i Tornedalen och växte upp under knappa förhållanden hos sin mormor och morfar. Tack vare ett stipendium kunde hon gå lärarseminariet i Haparanda och börja sin klassresa. Lina engagerade sig i kvinnornas rättigheter, inte minst när det gällde rösträtten. Lina arbetade som lärare i Kiruna och byggde hus på sin fritid! Hon gjorde mycket av det tunga arbetet själv. I dag är det bara Centrumhuset av hennes fyra färdigställda byggnader som står kvar. För några år sedan fick Lina Hjort en gata uppkallad efter sig i Kiruna. Bilden ovan är från Norrbottensteatern föreställning Mina drömmar växte vilda (2010) som handlade om just Lina Hjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar