fredag 30 december 2011

Best of - Kulturupplevelser i Norrbotten 2011

Ok, det kanske är lite töntigt att göra best of- listor, men kan ändå inte låta bli så här i slutet av året. 

Vilka kulturupplevelser i Norrbotten har drabbat mig under 2011? Här kommer ett försök till en lista (utan inbördes ordning):

* Natten är dagens mor, Snövit på Norrbottensteatern. Starkt, gripande, dramatiskt.

* LAB, Luleå Art Biennal. Spännande internationell konst av hög klass.

* Luleå barn- och ungdomsteaterfestival, LUBU. Jätteviktigt med teater av hög kvalitet för barn och unga! 

* Vår "privata" läsecirkel. Underbara, intressanta, spännande samtal kring böcker vi läst. Tack alla cirklare för 2011!

* Gunnar Kieri-sällskapet bildades. Äntligen! Hoppas på ett Stina Aronson-sällskap också.

* Övertorneåbon David Vikgren fick Sveriges Radios lyrikpris.

* Rosa Liksom fick Finlandiapriset (jag vet, jag vet...hon är inte från Norrbotten men från den finska sidan av Tornedalen). Fantastiskt!


Sedan vill jag ge all heder åt Nattfestivalen i Korpilombolo, gudstjänsten på meänkieli i Luleå domkyrka samt Bok och Bild.

Årets märkligaste upplevelse var helt klart norrmannen som under performancefestivalen i Kulturens Hus i Luleå hängde i köttkrokar.

Jag hoppas förstås på intressanta och spännande kulturupplevelser även år 2012. Vill också passa på att tacka alla mina bloggläsare och önska er ett riktigt Gott Nytt År!

2 kommentarer:

  1. Min stora upplevelse var att lära känna Så stor del av Norrbotten i kultur och natur och dig och alla andra, som är med och ser till att kulturen blir så levande. Tack för härligt samarbete och väldigt fin samvaro! <3

    SvaraRadera
  2. Men tack själv, Ingrid! Hoppas vi ses snart!

    SvaraRadera