måndag 8 februari 2010

Hulken från Haparanda


Mästarnas mästare sänds tisdagar på SVT 1 kl 20.00. Programledare: Micke Leijnegard. Ni vet programmet där f d elitidrottare reser utomlands, bor tillsammans i ett hus, samtalar, tävlar mot varandra och mot sig själv. Det intressantaste är dock inslagen om de enskilda idrottarnas karriärer. Jag är verkligen ingen idrottsfantast, men tycker att Mästarnas mästare är ett bra program. Man får en inblick i livet bakom tävlingar, galor och cuper. Jag har bekantat mig med sporter (och personer bakom sporten) som kanot, boxning, bandy och snart golf genom Catrin Nilsmark.

I år bor idrottarna i ett hus på Malta. På kvällarna lagar de mat och umgås. Och pratar - i allafall de flesta. Stefan Holm, Patrik Sjöberg, Louise Karlsson, Tomas Brolin gafflar väl på rätt bra, tycker jag. Den som kanske hamnar lite i skymundan är Tomas Johansson, brottaren från Haparanda. Han säger inte så mycket, men bildar på något sätt en trygg bas. Han är som rejäl på något sätt. När jag hörde att Stefan Holm skulle vara med var jag säker på att han skulle vinna allt, men han har visat att han inte är övermänsklig. Skönt. Bl a klarade han "bara" av att vara 6 sekunder under vatten - t o m jag hade spöat honom. Befriande.

Johanssons karriär:
1986 VM-guld, Svenska Dagbladets Bragdmedalj och Radiosportens Jerringppris
1988 OS-brons
1992 OS-silver
Runt 10 silver och brons i EM och VM
Runt 30 SM-guld

Började med brottning i tioårsåldern. Yngste SM-vinnare i tungvikt någonsin, när han vann 19 år gammal. Internationell seniordebut i EM i Göteborg 1981. Avslöjades för doping i samband med OS 1984, då han vunnit ett silver. Påföljden efter dopingavslöjandet blev 18 månaders avstängning. Johansson försökte aldrig skylla ifrån sig eller ljuga bort det hela, vilket så småningom väckte respekt.
(från SVT:s hemsida)

Jag håller helt klart på Tomas Johansson och hoppas han klår Patrik Sjöberg i nattduellen! Älä anna periksi!

Kuriosa: på min studentbal på Haparanda stadshotell var Tomas Johansson vakt. Coolt!

(Foto: Carl-Johan Söder, SVT)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar