fredag 19 februari 2010

Kalla och Kalle i Vancouver - Go Tornedalen!



Charlotte Kalla kommer, som de flesta numera vet, från Tärendö. En guldåkare att glädjas med! Men det är inte bara Kalla som representerar Tornedalen i Vancouver.

Kalle Grenemark kommenterar skidskyttet i Vancouver och annorstädes. Det är skönt att lyssna till honom och hans dialekt, det är som hemma på nå vis. Och det är ju inte så konstigt eftersom Grenemark är uppvuxen i Hedenäset, ca 17 km söder om Övertorneå. Han är före detta skidskytt (aktiv i landslaget på 80-talet) och förbundskapten för det svenska skidskyttelandslaget. Numera jobbar han som idrottslärare i Boden.

Grenemark har varit expertkommentator på SVT, i par med t ex Christer Ulfbåge, sedan säsongen 2003/04. Som expertkommentator har han myntat uttrycket "stav till stav" och säger ofta t ex "27 sekunder stav till stav". Med det menas den tid som går mellan det att skidskytten lägger ner stavarna på skjutmattan tills skyttet är klart och stavarna plockas upp igen. Det ni!

Dessutom tävlar längdskidåkaren Marcus Hellner för Gällivare där han också är bosatt.

Tornedalen är med där det händer! Sillä lailla!

(Foto: från svt)

2 kommentarer:

  1. Jag hörde en bekant dialekt när jag kollade på OS-skidskyttet just nu, så jag chansade och skrev in "skidskytte Tornedalen" på google och fick upp dig som första träff och fick genast en förklaring på vem det var. Kul!
    Själv är jag född och uppvuxen i Rantajärvi men bor i Härnösand nu.

    SvaraRadera
  2. Se där! Vad skoj att du trillade in på min blogg - och fick ett svar på din fråga.

    SvaraRadera