måndag 1 februari 2010

Svindyrt att besöka ishotellet! Kolon tyyris käy'ä jäähotellissa!


För ett par dagar sedan besökte jag ishotellet i Jukkasjärvi, en av Nordeuropas största turistattraktioner. Janne och jag körde från Gällivare och såg fram emot en trevlig utflykt. Ju närmare Kiruna vi kom, desto kallare blev det. Precis som det ska vara. Vi började med att besöka Jukkasjärvi kyrka med Hjorths fina altartavlor. De är verkligen mäktiga – och färggranna!

Sedan åkte vi till ishotellet och det såg ju spännande ut. På parkeringen trängdes bussar och bilar. Tänk att verksamheten redan pågått i 20 år - det är bara att gratulera till idén och framgångarna, Yngve Bergkvist. Hotellet är ca 5500m2 och existerar enbart mellan december och april då hotellet smälter och återvänder som vatten till Torne älv. I butiken betalade man entréavgift för att överhuvudtaget komma in på hotellet. OK, jag kan faktiskt gå med på att betala en vettig entréavgift på säg 100 kr, men det räckte inte på långa vägar! 295 kr/person! Det är inte klokt. Jag vägrade betala, men Janne hostade upp slantarna eftersom vi nu åkt så långt. Jag hade aldrig betalat så mycket i entréavgift. Inte ens en guidad tur ingick priset om man inte kom precis kl 14. Helt galet! Jag var mycket upprörd över detta och muttrade bra länge.

Hur var då hotellet? Jodå, visst var det fantastiskt att se de designade rummen med olika teman. Där fanns abstrakta skulpturer och konkreta formationer i form av ett läskigt och stort dockhuvud, en örn, ägg, dinsoaurier, Gotham city o s v. Tyvärr fick man inte gå in i sviten. Surt. Det borde självklart ha ingått för 295 kr. På hotellet finns också den berömda isbaren och idag finns konceptet bl a i London, Köpenhamn och Tokyo.

Nej, skärp er ishotellet! Ni har nått framgångar internationellt, men ni ska vara rädda om de lokala besökarna. Genom att ta så mycket i entréavgift skrämmer ni många från nära håll som kanske skulle tycka det var kul att besöka hotellet med sina gäster. Men man betalar inte flera hundralappar åtskilliga gånger (knappt en gång) för att frysa!

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig! Det är skandal att det ska kosta så mycket pengar. Jag skäms som f.d. Kiruna-bo... Allt handlar bara om pengar och vinster...
    /Åsa T

    SvaraRadera
  2. Hur mycket kostar det att sova över en natt där då?

    SvaraRadera