söndag 25 september 2011

Utställning med hattaffär och Cecils café i Övertorneå?


Min pappa är född och uppvuxen i Övertorneå och minns förstås allt som förut fanns i samhället. Han pratar om hattaffärer, mejeri, Blå lyktan och Cecils café. Företeelser som jag inte alls känner till. I helgen har jag besökt mina föräldrar och tillsammans tittade vi på gamla foton och pappa pekade sedan ut de aktuella platserna IRL. Frippes, dagens ungdomsgård, var jägmästarbostad (därav Jägmästarparken) och i närheten av kyrkan låg mejeri, hattaffär och Blå lyktan. De två sistnämnda byggnaderna finns kvar än idag, dock som bostadshus. Fotografierna hittade vi på en hemsida som jag fått tips om, www.happis.nu (rörig sida, men du hittar bilder från ÖTÅ via en länk till höger) Trots den haparandabetonade sidan finns alltså flera bilder från Övertorneå. De flesta är gamla vykort. Fotografier finns också på www.overtornea.blogspot.com (där finns länkar till fler sajter)

Jag tycker det vore en kul idé att Övertorneå kommun, gärna i samarbete med flera parter, satte samman en utställning med gamla fotografier. Medborgarna har säkert bilder hemma som skulle passa ypperligt och komplettera de mer professionella fotografierna. Inte då bara på byggnader och miljöer, utan på det viktigaste, nämligen människorna. På detta sätt ökas engagemanget bland kommuninvånarna och det är alltid av godo samtidigt som intresset för fotokonst kan öka/ta sin början. Kanske kunde utställningen visas på Röda kvarn eller på biblioteket? Gör gärna en vandringsutställning som kan turnera på äldreboenden och förskolor/skolor. Jag utlovar spännande samtal, möten och minnen!

OBS! Respektera copyright

Fotot ovan: Övertorneå centrum med Cecils café och Kooperativa från 1930-talet.
Kortet tillhör Rolf Lustig, Haparanda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar