torsdag 15 september 2011

Sällskapet Gunnar Kieris vänner - ÄNTLIGEN


Länge har jag hoppats på att fler litterära sällskap ska bildas i Norrbotten och för några dagar sedan var det äntligen dags! Sällskapet Gunnar Kieris vänner bildades i 10/9 i Övertorneå. Författaren själv tycker det känns lite generat, enligt Norrbottens regionala tidningar. Jag säger: Var stolt Gunnar! Du är mycket välförtjänt av ett sällskap. Ditt författarskap betyder mycket för den tornedalska identiteten och vår egen nordliga historia.

Sällskapets syfte är att främja utgivning och spridning av Kieris verk, sprida kunskap om hans liv och gärning samt stödja honom i hans fortsatta litterära skapande. Sällskapet har sin tyngdpunkt i norra Sverige med säte i Kiruna. De planerar för en hemsida och en folder samt skissar på möjligheter att ordna litterära seminarier. Sällskapet består av Lennart Rohdin, ordförande. Ledamöter är Siv Holm, Kiruna, Lars Lindberg, Kiruna, Marita Mattsson Barsk, Övertorneå, Maja Mella, Pajala, Ulrika Persson, Luleå och Jan Unga, Luleå. Ersättare i styrelsen är Katarina Kieri, Norrtälje och Mikael Niemi, Pajala.

Jag ska med största glädje följa sällskapet och självklart bli medlem. Ser också fram emot Kieris nya roman som handlar om den äldre kvinnan Maria och utspelar sig på 1900-talet.

Bibliografi
1:a arbetskompaniet Storsien, 1972
Vi lovar att inte svika, 1974
Av dig blir det ingenting, 1976
Jag ska ändå inte stanna, 1978
Någon måste göra det, 1979
Plötsligt en dag, 1981
Varför skulle jag ljuga, 1982
Är han inte svensk?, 1985
Var som folk, 1987
Pil med järnskodd spets, 1990
Färden mot Jukkasjärvi, 1993
Glimtar ur Övertorneå sockens tidigare historia, 1996. Urval och bearbetning av Bror Muotkas samlade material.
När tranorna vänder åter, 1998
Bara ett liv, 2001
Nimrods källa, 2004
Finnmarken brinner - Ruija pallaa, 2010 (läs gärna mitt blogginlägg från januari 2011 där jag skriver om boken, )


Läs gärna mer om Gunnar Kieri och hans författarskap på norrbottensforfattare.se

(Fotot ovan har publicerats i Norrbottens-Kuriren)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar