lördag 5 februari 2011

Mer Norrbotten på Jokkmokks marknad!


Jag har precis kommit hem från Jokkmokks marknad och är full av intryck. En massa vacker och högkvalitativ duodji, samisk slöjd, på Samernas utbildningscentrum, Västra skolan, Ájtte, Ája och på själva utemarknaden. Jag blir alltid lika imponerad av detta fantastiska, genuina hantverk. På elevutställningen på Samernas utbildningscentrum fastnade jag för koltar i jeanstyg. Kul grepp. Mat av olika sorter erbjuds besökarna: ost från Jokkmokkk, Jokkmokkskorven förstås, björnburgare (smakade sådär, var uppblandad med sidfläsk), Sorseliansk pesto, kött och fisk av olika slag. Plastleksakser, tubsockar, piratkopierade CD-skivor och fjantiga T-shirts finns också. Synd att marknaden inte kan renodlas från allmänt krafs! Det som är unikt är alla program, föreläsningar samt konst- och hantverksutställningar. Ja, och så folket förstås. Man träffar alltid en rad bekanta.

På Sameslöjdsstiftelsen låg en gästbok framme och jag tittade i den medan J köpte en present åt mig :-) – silverring designad av Kristin Marainen – och där fanns namnteckningar från USA, Frankrike, Tyskland, Holland, Finland, Norge och runt om från Sverige. Helt fantastiskt! Och detta var bara idag, förvisso den mest intensiva marknadsdagen, men ändå. 2010 besöktes marknaden av drygt 40 000 personer. Skulle det finnas en möjlighet att lyfta fram ännu mer Norrbotten på Jokkmokks marknad? Rensa bort alla plastleksaker och ge plats åt slöjd- och hantverk från resten av länet. Självklart finns redan idag andra norrbottniska kommuner än Jokkmokk representerade, men mer skulle kunna göras. Skulle vi kunna knyta an en bredare kulturfestival? Ha ett tält/motsvarande med norrbottnisk litteratur? Teater? Film? Musik? Dans?

Jokkmokks marknad erbjuder en unik möjlighet att marknadsföra länet och jag vet inte om vi riktigt fattat det…

3 kommentarer:

  1. Hej! Såg att du hittat Blogg i Norr. Tack för ditt tidigare logginlägg, mycket intressant.

    Glöm ej att registrera din blogg i vår portal över bloggar i Norrbotten så att folk lättare hittar den. Det gör du genom att klicka på fliken ”blogg i norr”. Där hittar du portalen över bloggar samt funktionen att registrera dig.

    Med vänlig hälsning
    Sara Stenberg
    Blogg i Norr

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har registrerat min blogg - har det inte funkat?

    SvaraRadera
  3. PERSONLIGT LÅN MÖJLIGHET
    Jag är en privata pengar långivare som erbjuder lån för 0,3% ränta kan vi hjälpa dig med ett lån med ditt problem. om du behöver ett lån för att starta ett litet företag eller ett personligt lån för att betala av räkningar så kontakta mig så att du fyller i ansökningsblanketten.
    e-post: credit_tim_firm_0098@outlook.com

    SvaraRadera