fredag 11 februari 2011

Utveckla Haparandabladet mer


Tidningen utkommer tisdagar och fredagar och har ett innehåll som till övervägande del berör händelser i Tornedalen. Tidningen är, mig veterligen, den enda i Sverige (världen?) som har artiklar och material på tre språk: svenska, meänkieli och finska.

För något år sedan inledde METavisi (magasin på meänkieli och svenska som ges ut av STR-T, Svenska Tornedalingars Riksförbund – Tornionlaaksolaiset) och Haparandabladet (HB) ett samarbete genom att METavisi kommer ut som bilaga till HB. Först tyckte jag inte om idén. Det kändes som att METavisi ”försvann” inne i HB, men jag har ändrat mig. Den största orsaken är tillgängligheten. Nu kan alla som läser HB också läsa METavisi. Har vi tur kan också någon ny läsare upptäcka att METavisi finns. Papperstidningen (HB) kan läsas i sin helhet på webben, hbwebben.se Här kan läsarna lämna kommentarer till artiklar m m. På nätet finns även HB Extra som är en gratistidning för Torneå, Haparanda, Övertorneå och Kalix kommuner. HB finns även på Facebook. METavisi finns som pdf.

Okej, jag kan konstatera att HB hostat upp sig och moderniserat. Toppenbra! Men det räcker inte. Jag skulle önska att det fanns kultursidor och kanske att det då och då skulle kunna komma ut en bilaga riktad till unga läsare. Skriven av unga läsare. Jag har inga belägg för det, men anar att HB kanske inte är den allra hottaste tidningen för unga i Tornedalen. Haparandabladet har potential att verkligen bli Tornedalens tidning och läsas av än fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar