onsdag 2 november 2011

Romanen Norrlands svårmod



Therese Söderlinds debutroman Norrlands svårmod - roman om ett försvinnande kom ut för drygt ett år sedan och jag har äntligen tagit mig tid att läsa den. 

Boken handlar om Anna, 23 år, och hennes berättelse om sin barndom och sitt möte med det förflutna som vuxen. Anna växer upp i Västernorrland tillsammans med mamma, pappa och storebröderna Charlie och Mattias. Snabbt anar man som läsare att familjen inte är särdeles harmonisk även om där finns kärlek, skratt och bus. När Anna är sju inträffar något förfärligt: brodern Charlie försvinner spårlöst under en älgjakt. Och inte nog med det; Mattias försvinner också ut ur Annas liv liksom båda föräldrarna. Naturligtvis är detta fruktansvärda upplevelser som sätter djupa spår hos Anna. Konstigt vore det väl annars!

Anna flyttar hem till moster Erika och hennes man. Så småningom får Anna en lillasyster, Olivia. Så från att själv ha varit lillasyster blir Anna storasyster i en ny familj. Över detta svävar ovissheten om vad som egentligen hände ursprungsfamiljen. När Anna är 13 år kommer hon, via skolan, i kontakt med Petter som är  kring 25 år. Anna känner en stark dragning till Petter som utnyttjar Anna på flera sätt, inte minst sexuellt. Annas destruktiva beteende fortsätter in i vuxen ålder och blir ett sätt att hantera det svåra. Hon har också en stark rädsla att vara själv. Läsaren får sedan följa Annas kamp att förstå, bearbeta och åtminstone försöka försonas med sin historia samt hitta ett fungerande beteende.

Boken är en slags utvecklingsroman med psykologisk spänningsthrillerkänsla. Miljöbeskrivningarna är detaljerade och levande.  Jag känner igen mig i det lingonhöstiga, grådisiga och snöiga landskapet. Personskildringarna är bra och språket flyter på. Tyvärr är romanen för invecklad och jag har tappat min nyfikenhet på hur allt egentligen gick till när familjen mer eller mindre utplånades när boken närmar sig slutet  (ärligt så tappar jag intresset lååångt innan slutet). Det blir helt enkelt för många turer och Söderlind hade vunnit på att skala av.  Men jag vill ändå göra det klart att romanen är läsvärd och en helt ok debut! 

Söderlind har mottagit Norrländska litteratursällskapets/Författarcentrum Norrs litteraturpris 2011 för sin debutroman. Författarens nästa bok har titeln Vägen mot Bålberget? och utspelar sig på 1600- talet och 1975. När boken utkommer är ej klart.

2 kommentarer:

  1. För att vara en debutbok var den överraskande helgjuten. Fina skildringar av människor och miljöer och en väl sammanhållen och ovanlig intrig. Kul att möta Härnösand med omnejd. Jag hade ingen svårighet att hålla mig vaken ända till slutet.

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade boken! Jag tyckte den var lite seg faktiskt.

    SvaraRadera