torsdag 5 november 2009

Kvinnliga författare med anknytning till Tornedalen

Så här på kvällskvisten (00:41) funderar jag på min tornedalska identitet och minns en ung gymnasietjej som för ca åtta år sedan, på ett skrivarläger, frågade mig om det fanns några kvinnliga författare med anknytning till Tornedalen. Hon kände till några manliga men ville skriva en uppsats om kvinnliga. Hon var upprörd över att inga författare med rötter i Tornedalen lästes i skolan (hon gick på ett gymnasium i Tornedalen). Jag blev glad att hon frågade men också besviken på att skolan inte lyft in detta, för mig, självklara sätt att närma sig sin egen kultur och sin egen identitet. Dessutom ett utomordentligt sätt att ta klivet in i litteraturen och väva in andra skolämnen. Hur mycket lättare och roligare blir det inte att läsa t ex historia när man kompletterar med en skönlitterär bok! Själv minns jag hur jag på gymnasiet skrev en uppsats om Kengis bruk när mina klasskompisar skrev om Swaziland, Tanzania, USA, Nya Zeeland och Argentina.

Det viktigaste med litteratur och läsning är förstås att det ska vara lustfyllt!

Nå, här kommer ngr tips på kvinnliga författare med anknytning till Tornedalen:

* Gerda Antti
* Hilja Byström
* Ester Cullblom
* Katarina Kieri
* Majvor Müller
* Mona Mörtlund
* Kerstin Tuomas Larsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar