fredag 6 november 2009

Gustav Adolf-bakelse vs Kangoskakor Gustav Adolf-paakelsi vs Kangoskakkoja


Av någon anledning ska vi fira Gustav II Adolfs dödsdag med en bakelse. Jag gillar bakelser, så det är inte det, men varför just en bakelse till ära (?) för denna fältherre? Dessutom är ju inte bakelsen konsekvent - den kan i princip se ut hur som helst bara man har med en utsmyckning av gubben. Nej, tacka vet jag de tornedalska Kangoskakorna - de har ett utseende, är könsneutrala och fredliga, goda, ok att baka året runt och lätta att äta; inget choklad- eller gräddklet och därmed utmärkta att ha med sig på utflykt. Jag tycker att alla konditorier i Tornedalen borde sälja dessa kakor - de är ljuvliga i sin enkelhet. Ne oon niin makeat! Freistaa vaikka itte paakata (reseptin sie löy´ät tässä alla)! Du kan prova baka själv (recept nedan)! Jo, när jag skrev in Kangoskakor som sökord på Wikipedia fick jag frågan "menade du Kongospråk" och "menade du kanonkulor". Denna okunskap...(hihi)

"Gustav Adolfsbakelse är en särskild bakelse till minnet av Gustav II Adolfs dödsdag den 6 november 1632. Bakelsen skapades 1909 av konditorn Carl Bräutigam på konditoriet Bräutigams på hörnet Östra Hamngatan/Kungsgatan i Göteborg i Sverige.
Bakelsen känns igen på en silhuett av Gustav II Adolf som pryder den. Bakelsens innehåll kan variera vilket även silhuetten, som ofta är gjord i marsipan eller choklad, kan göra. Ursprungsformen tillverkades i gips och kisel och föreställde en byst av Gustav II Adolf. Originalhuvudet skall vara i rosa marsipan. Originalbakelserna hade smak av choklad och citron, de tillverkades av smörkräm mellan sockerkaksbottnar och var helt doppade i glasyr." (ur Wikipedia)

VS

Receptet är ett originalrecept från "Iskonkallen Ida" i Tärendö.

4 kaffekoppar socker
3 kaffekoppar mjölk
3 kaffekoppar (300 gr) smält margarin
3 tsk hjortronsalt
1 kg vetemjöl

Smält margarinet och låt det svalna, blanda ihop alla alla ingredienser för hand, ej med maskin. Låt degen stå till nästa morgon och kavla ut till ca 0,5 cm tjockt, ta sen ut runda kakor med ett dricksglas som mått. Gräddas i mkt varm ugn, 250 - 300 grader i några minuter, de ska inte bli allt för brungräddade. (från http://ellas.zoomin.se/index/48757.html) (Bilden från ICA-kuriren)

1 kommentar:

  1. Vad runda och fina dina kakor är - de som min svärmor (från Kompelusvaara) bakade kunde vara både runda eller ovala, en del med strösocker på, en del utan. Men goda var de !
    Måste be min fru att baka sådana - det var länge sen jag smakade !
    En sörlänning (en ymmärä mienkieli)

    SvaraRadera